Bolshoi, blod og ballet

Vægmaleri i Moskva

Vægmaleri i Moskva

Jeg er sprunget ud i mange vanvittige projekter i tidens løb, og det er ikke fordi jeg ikke er bange for at fejle. Jeg er bange også selvom jeg ved, at det er fejlene, man lærer af.

Man fejler igen og igen og igen for ekstasen og euforien i springet. Det er selvfølgelig en vidunderlig fornemmelse, hvis man bagefter kan vende sig og se, at det var det perfekte spring – men den sande lykkefølelse ligger i selve springet. Sammen med angsten. Sammen med drømmen.

Dette er måske en af de få ting, jeg har til fælles med balletdansere. Jeg kan i hvert fald ikke bebrejde nogen for at tænke, jeg ikke er den mest oplagte til at skrive en ungdomsbog om et tvillingepar, der skal deltage i en balletkonkurrence på Ruslands fineste scene: Bolshoi-teateret i Moskva.

Moscow-Bolshoi-Theare-1

Nu gør jeg det så heller ikke alene. Jeg har slået balletskørterne sammen med fantastiske Johanne Algren, kendt fra både TV og radio, men som også har skrevet nogle af tidens stærkeste ungdomsromaner om pigen Louis.

Selvom vi længe har talt om at skrive sammen, var det først da Forlaget Carlsen satte et “arrangeret ægteskab” i værk, at vi fik sat os ned og gjort planen konkret. Socialrealistiske Johanne og Fantasy-Merlin skulle finde et fælles univers – og af uransagelige årsager var både ballet og Rusland emner, der fascinerede os enormt. Selvom vi dybest set kun anede ganske lidt om begge dele.

Bolshoi

Merlin og Johanne i Bolshoi-teateret

Men så må man jo på skolebænken. Vi har set ballet og talt med mange balletkyndige herhjemme, men naturligvis måtte vi også til Moskva og se det miljø, vores historie skal foregå i. Med rejselegat fra Kunststyrelsen i ryggen havde vi en fantastisk tur til Moskva, hvor vi fik talt med utroligt mange mennesker om både livet i byen og den legendariske Bolshoi-ballet. Vi var naturligvis også inde og se en forestilling og en virkelig spændende tur bag kulisserne.

Nu er vi så i fuld gang med at skabe personerne, plottet og historien. Et kæmpe puslespil i et stadig ukendt og mystisk land. Jeg kan ikke love, at vi ikke kommer til at fejle i vores rejse – men springet bliver med garanti både ekstatisk og euforisk.

Glæd jer til at høre mere om bogen i løbet af sommeren …

Skriv en kommentar

Filed under Bøger, Smugkig

Skriv et svar

