“Never waste a good crisis …”

Jeg har tradition for længe mellem mine opdateringer her på siden, men denne gang har det været usædvanligt længe. Det skyldes at jeg har haft usædvanligt travlt med et usædvanligt fantastisk projekt, nemlig at være hovedforfatter på intet mindre end 26 afsnit af en helt original animationsserie til DR’s nye FredagsTamTam. Serien hedder HØJ og tager udgangspunkt i nordisk mytologi. I mere end et år skrev jeg så fingrene blødte, mens det mest vanvittigt seje hold af instruktør, producere, konceptfolk, animatorer, lydteknikere, skuespillere og mange, mange flere knoklede mindst lige så hårdt for at gøre det hele levende, så det kunne rulle over din tv-skærm til januar 2024.

Men … så ramte en uforudset krise, dominobrikkerne væltede over hinanden, og pludselig måtte det legendariske animationshus bag projektet, Copenhagen Bombay, kaste håndklædet i ringen og erklære sig konkurs efter 17 år med de bedste produktioner til børn og unge. Der blev kæmpet til sidste blodsdråbe, men nogle gange er det ikke nok.

HØJ var uhyggeligt tæt på at være færdig, men lige nu er det endnu uvidst, hvad seriens skæbne bliver. Personligt er jeg ikke tvivl om, at I en dag kan få fornøjelse af det vidunderlige univers vi skabte gennem næsten 3 års arbejde. Det er bare ikke til at sige hvornår.

Hvad gør man så? Tja … jeg har et gammelt motto: “Never waste a good crisis”. Hver gang tæppet bliver revet væk, opstår der også en mulighed for at se nyt på tingene. For mig har det givet anledning til både at få hevet gamle idéer og projekter frem fra skuffen, og samtidig få sat helt nye skibe i søen. Selvom projekter og virksomheder går ned, så mister man ikke de relationer og erfaringer, man har gjort sig, og jeg kan allerede mærke styrken i det netværk, der er vokset op gennem årene. Det er en kæmpe opmuntring.

Costa Rica og ny roman

En opmuntring fik jeg også i slutningen af november, hvor foreningen Danske Skønlitterære Forfattere tildelte mig et arbejdslegat til en ny roman, som skal fortælle om to danske slaveskibe, der forliser ved kysten udfor Costa Rica i 1710. Det kommer til at blive min første roman til voksne, og den tager udgangspunkt i en marinarkæologisk ekspedition, hvor dykkere fra Nationalmuseet og Vikingeskibsmuseet tog til Costa Rica for at undersøge to skibsvrag i håb om at finde endeligt bevis for, at dette er de danske slaveskibe Fridericus Quartus og Christianus Qvintus, som efter en drabelig rejse endte deres tid på bunden af det caribiske hav. Jeg var inviteret med på ekspeditionen for at researche til romanen og det var en helt igennem ekstraordinær oplevelse.

Nu sidder jeg og skriver tekstprøve efter tekstprøve for at arbejde mig ind på sproget og formen i fortællingen, og næste år kommer jeg til at fokusere på at få bogen færdig, så den forhåbentlig kan udkomme i 2025, hvor DR også vil køre tema om den danske kolonitid. Et vigtigt og underfortalt kapitel i danmarkshistorien. Og et helt nyt kapitel i mit forfatterskab. Det gælder om at bruge en god krise.

Skriv en kommentar

Filed under Status

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.